Следва: Политици в ма...

Когато числата “миришат”. Как партийно оцветена агенция праща нещо, а БНТ го показва

16 Февруари 2021
0 1459

Може ли социологическа агенция да има само един служител, но да публикува често представителни национални изследвания на общественото мнение? А може ли този единствен служител да има обща фирма с политик от една от управляващите партии, а пък агенцията му видимо да “помпа” данните за подкрепа на правителството? И може ли проучванията на тази агенция да се представят в централните новини на обществената телевизия, все едно са напълно реални, а в същото време утвърдени агенции да ги определят като “фалшиви данни”?

Няма да ви изненадам, че верният отговор и на трите въпроса е “да”, пише Полина Паунова за Свободна Европа. Но да започнем едно по едно:

Денят е 30 ноември и в централната новинарска емисия на Българската национална телевизия (БНТ) “По света и у нас” водещият анонсира:

“И още един въпрос задава Барометър: Ако днес се провеждат парламентарни избори, за коя политическа сила бихте гласували? На фона на затягащите се мерки мнението за ГЕРБ не търпи значителни промени – повече от 20% биха подкрепили ГЕРБ, 12,5% – БСП, ДПС и Обединени патриоти събират съответно 7,9% и 7,6% одобрение от анкетираните. Партията на Слави Трифонов “Има такъв народ” – 3,7%, за Демократична България биха гласували 3, 1%.”

Новинарското съобщение завършва със заключението: “Това са обществените нагласи”.

Дали това са реалните обществени нагласи? Ще си отговорите сами след като прочетете тази история.

Представените данни от “Барометър България” ООД в централната новинарска емисия на БНТ миналата седмица силно се разминават с числата, измерени от други социологически агенции, в рамките на няколко седмици преди това. И за това има обяснение.

Какво казват другите

Седмица по-рано изследване на “Галъп интернешънъл” отчита изравнена подкрепа за ГЕРБ и БСП – по 13% и регистрира, че за партията на Слави Трифонов биха гласували 8,6%, за ДПС – 6.9 на сто, за Демократична България близо 6%, а за Обединени патриоти малко над 2 на сто.

В началото на месец октомври “Алфа рисърч” публикува изследване, в което засечената тенденция съвпада с тази на “Галъп интернешънъл”: ГЕРБ и БСП почти изравняват електоралната си подкрепа, а след тях се нареждат “Има такъв народ”, ДПС, Демократична България и движението на Мая Манолова. И според двете агенции Обединени патриоти (коалиция между ВМРО и НФСБ) не биха успели да влязат в следващ парламент, ако изборите се провеждат сега.

Защо тогава агенция “Барометър България” подрежда Обединени патриоти като трета политическа сила в един бъдещ парламент? Вероятно отговорът е същият като отговора на един друг въпрос: а защо през изминалата 2019 г. същата агенция е прогнозирала, че кандидатът на ВМРО за кмет на София Ангел Джамбазки би получил близо 20% от гласовете на столичани, а в крайна сметка той е получил едва 3,9%.

От името на “Бармоетър България” в публичното пространство се изявява само Николай Николов. Агенцията има страница във Фейсбук, където е харесана от по-малко от 200 души. Интернет сайт с данни от изследвания няма. На посочен адрес за интернет сайт се отваря страница, която зарежда изображения с надпис “A project of Bankya Analytica” – очевидно домейнът не е подновен от агенцията и някой го е купил като шега.

Николов е чест събеседник на “ПИК ТВ”, както се нарича видео съдържанието на проправителствения сайт ПИК, а изследванията му почти винаги намират място в издания, които не крият симпатиите си към управляващите. Освен в ПИК, огласяваните от Барометър данни могат да бъдат намерени на страниците на в. Труд, а заключения като “малка подкрепа за протестите и голяма за правителството” намират място в новинарския поток на Телевизия “Европа”, в чието ръководство е бившият шеф на “Напоителни системи” Георги Харизанов, който е партиен член на ГЕРБ и казва, че е близък с премиера Бойко Борисов.

Обяснението за тази близост

Николай Николов не само е единственият говорител от името на “Барометър България”. Той е и единственият служител на фирмата. Справка в регистрите показва, че фирмата плаща здравни и социални осигуровки само на едно лице. Николов потвърди пред Свободна Европа, че това е той и други наети служители в “Барометър България” няма.

Освен участието си в социологическата агенция, която видимо дава подкрепа за управляващите и особено за националистите от Обединени патриоти, Николов има 50% участие в още една фирма – “Никар Имоти”. Съдружник на Николов в компанията е общинският съветник в София от ВМРО Карлос Контрера.

“Да, вярно е това. Имаме такава фирма, но тя така и не заработи. Даже не знам защо я запазихме”, каза Николов в телефонно интервю за Свободна Европа.

На въпрос защо данните, които той обявява, противоречат на данните на останалите агенции, той коментира, че “изборите показват кой е прав и кой не”. На последващо питане дали умишлено засилва позициите на ВМРО, Николов отговори отрицателно. Той не успя да даде отговор как е измерил през миналата година, че кандидатът на ВМРО за кмет на София Ангел Джамбазки ще получи близо 20% подкрепа, а резултатът му беше пет пъти по-нисък.

“Джамбазки имаше много възможности тогава и данните сочеха това. Но той сам се отказа да ги оползотвори”, каза Николов. Впоследствие той не пожела да конкретизира за какво говори.

За да разберем има ли връзка между общата собственост на Николов и Контрера и социологическите данни на “Барометър България”, в които ВМРО вземат превес, потърсихме и общинския съветник Карлос Контрера.

“Съветвам ви да си запишете: с Николов съм в много лоши отношения. Говорим си много рядко”, каза общинарят на въпрос как си обяснява оповестяваните данни от социологическата агенция.

Как си обяснява благоприятните прогнози за партията си попитахме и лидера на ВМРО и вицепремиер Красимир Каракачанов.

“Не му поръчваме изследвания на този човек”, отговори той. А на въпрос дали познава Николай Николов и дали общува с него, Каракачанов каза: “Познавам го, но доста по-добре познавам други шефове на социологически агенции”.

Фалшиви новини и фалшиви данни

Потърсихме за коментар социолога от “Алфа рисърч” Боряна Димитрова. “Говорила съм неведнъж по тази тема. Но ще го обясня така: както има фалшиви новини, така има и фалшиви данни. Има ли нещо неясно?”, каза тя.

И допълни, че медиите имат възможност да “вземат отношение”: “Ако медиите видят, че една агенция е съмнителна, че няма сайт или че се появява от избори на избори, или че данните ѝ са тотално изкривени, то те не трябва да я цитират. Така, когато не се цитира тази агенция, тя ще се маргинализира”, коментира социоложката.

По думите ѝ в България съществуват социологически агенции, които “подкопават доверието в данните”. “Те не ни пречат на терен, не могат да ни бъдат конкуренция, но не се знае нито с какви методи работят, нито как правят изследванията си”, каза Димитрова.

Отправихме въпрос за методологията на изследванията и за мрежата, с която работи “Барометър България”. “То не е сложна работа”, отговори Николай Николов.

На въпрос защо в агенцията му има само един социално и здравно осигурен служител и това означава ли, че няма колеги социолози, с които работи, Николов отговори: “Наемам студенти за изследванията. Те получават хонорари и не работят постоянно с мен”.

“Когато медиите установяват, че дадена агенция не прави просто социологическа грешка, а директно подменя реалността – медиите не трябва да тиражират това, което се представя за данни”, коментира още Боряна Димитрова от “Алфа рисърч”. И обобщи: “ментетата няма да бъдат преборени никога без средствата за масова информация да помогнат обществото да не бъде заблуждавано и лъгано”.

По този повод потърсихме и генералния директор на БНТ Емил Кошлуков с въпроси по какъв критерий се съобщават изследвания на “Барометър България” в ефира на обществената медия. “Това е решение на дирекция “Информация”, не на генералния директор”, отговори Кошлуков.

От своя страна Николай Николов отговори, че няма “особено отношения” с БНТ.

“Ако се чудите как попаднат данните ни на определени места – изпращаме прессъобщение и ако дадена медия иска да ги ползва, го прави”, обясни шефът на “Барометър България”.

Copyright (c) 2018. RFE/RL, Inc. Препубликувано със съгласието на Radio Free Europe/Radio Liberty, 1201 Connecticut Ave NW, Ste 400, Washington DC 20036.

Прочети повече Прочети малко

Коментари

Реакции