<iframe width="560" height="315" src="https://gospodari.com/embed-2?id=38727" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Как Джони Айв промени представите ни за успешен дизайн?

01 Юли 2019
0 926

Спрете някой на улицата и го помолете да назове известен индустриален дизайнер и ако изобщо имат отговор, то това най-вероятно ще бъде Джони Айв.

 

Да, има много други влиятелни индустриални дизайнери като Ив Бехар или Дитер Рамс, на който Стив Джобс се възхищаваше много и беше визионерът зад толкова много продукти на Браун, както и Марк Нюсън, съвременник на Джони и партньор в новата му компания "LoveFrom".

 

Всички те са легендарни в дизайнерските общества, но никой от тях няма признателността или влиянието на нивото на Айв.

 

Айв не само е проектирал някои от най-емблематичните продукти на Apple, създадени през последните 30 години, като "iMac", "iPod" и "iPhone", но и успехът на тези продукти пряко засегна живота на милиони хора и промени начина, по който те виждат важността на успешния дизайн в крайния продукт.

 

Ако си зададете въпроса „ако Джони Айв трябваше да проектира…“, повечето хора най-вероятно ще могат да визуализират точно как би изглеждал даденият продукт –  минималистичен дизайн, функционална полезност и обилно използване на алуминий.

 

Това наистина е забележително.

 

КРАЯТ НА Е ЕДНА ЕРА И СИЛНИЯТ ОТПЕЧАТЪК, КОЙТО ДЖОНИ АЙВ ОСТАВИ В "APPLE" И ТЕХНОЛОГИЧНИЯ СВЯТ

 

Нещо повече, оценяването на добрия дизайн на даден продукт доведе до превръщането му в основен принцип на търговския успех на всяко едно устройство на днешния пазар.

 

Бих казал, че забележителното възраждане на Microsoft със Surface под ръководството на Сатя Надела се дължи поне частично на резултата от желанието му да приеме значението на дизайна за по-важно от чистата полезност като определяща стойност на марката на компанията.

 

Това не означава просто копиране на "Apple", защото "Surface Studio" и "Surface Pro" са красиво проектирани сами по себе си, а също така са и уникални устройства произвеждани единствено от "Microsoft".

 

Същото може да се каже и за лаптопа "Pixelbook", който е определящ за "Google" или дори смартфонът "Galaxy S10 Plus", който също безпогрешно определя "Samsung".

 

Нарастващата стойност на добрия дизайн не се ограничава само до компаниите, работещи в сферата на потребителските технологии.

 

През 2006 година, дизайнът на седалките и осветлението на интериорите на чисто новите самолети на "Virgin America", често бяха сравнявани и асоциирани с "Apple" и Айв.

 

Без осветлението според настроението или 50-те канала за забавление, се съмнявам, че "JetBlue" ги последва, да не говорим за "American Airlines".

 

Същото може да се каже и за колите – погледнете интериорния дизайн на повечето автомобили през 2019 години и мисля, че ясно ще видите намеци за влиянието на Айв.

 

Разбира се, не твърдя, че Джони Айв е пряко отговорен за по-доброто преживяване по време на полет или по-революционно и функционално табло за автомобили, но казвам, че това в резултат от безспорното влияние на Айв, много компании сега виждат добрия дизайн като далеч по-жизненоважен компонент за техния успех, отколкото преди 30 години.

 

Не твърдя също, че всичко, което той е създавал някога, е било прекрасно.

 

По време на своето пребиваване в "Applе" той произвежда и някои истински провали като например "Newton", "Cube", "MacPro" и операционната система "iOS 7", но тези негови грешки предизвикват единствено повече възхищение към най-големите му успехи, защото поне е опитвал да създаде нещо ново и различно.

 

Докато по-широкото и реално възприемане на добрите практики в индустриалния дизайн безспорно е било от полза както за потребителите, така и за феновете на дизайна, може би по ирония на съдбата една от компаниите, която е пострадала най-много от това, всъщност е Apple.

 

Това може би е и причината за напускането на Айв.

 

Както казва Бъди Пайн във филма "Феноменалните" –  "Ако всички са супер, то тогава никой не е".

 

Преди тридесет години дизайнерската естетика и партньорството на Джони Айв със Стив Джобс направиха продуктите на "Apple" да стоят с една глава над почти всичко друго, защото те бяха наистина революционни.

 

"iMac"-ът бе  радостен полупрозрачен син, оранжев или пурпурен компютър във време, когато всеки друг производител на компютри предлагаше бежова кутия.

 

"iPod" бе сякаш огромен, но имаше практичнно и доста лесно управление, което поставяше "хиляди песни в джоба ви".

 

Що се отнася и до първия "iPhone", е, нека само да кажа, че по отношение на неговия дизайн, аз вярвам, че това все още е най-добрият "iPhone" създаван някога.

 

През 2019 година обаче е изключително трудно непрекъснато да се поддържа това ниво на въздействие върху индустрията и е много трудно да бъдеш лидер.

 

"Apple" срещна предизвикателство в това да насърчи потребителската си база да хареса относително итеративния нов дизайн на iPhone X и XS.

 

Не трябва и да е изненадващо, че е предпазлива да въведе нещо твърде революционно на пазара.

 

"Apple" е хваната в капана на собствените си решения – критиците настояват "Apple" да бъде смелата марка, която познаваме, но на потребителите това не им пречи, стига всичко да работи по същия начин.

 

Ние се движим в пост-хардуерен свят, където безпроблемната функционалност на множеството от устройствата е жизненоважна, а великолепният дизайн се счита за даденост.

 

През последните няколко години челните места в технологичния свят баха заети от продукти, произведени от "Google", "Nintendo" и "Sony". Не се съмнявам, че дизайнерите на всички тях са повлияни от Айв по един или друг начин, но това не променя факта, че потребителите търсят нови марки за вдъхновение по отношение на дизайна.

 

Може би Джони просто реши да направи същото.

 

 

Източник: The Verge

Прочети повече Прочети малко

Коментари

Реакции