Музеи в Европа и САЩ сменят описанията за руско изкуство. Заради войната на Русия в Украйна куратори се стремят да използват по-неутрални и точни формулировки за художниците, които са работили на територията на Русия и СССР, и започват да се отказват от термина "руски авангард".
В музея в Амстердам се намира най-голямата сбирка на произведения на Казимир Малевич извън Русия. Още миналата година музеят е престанал да нарича художника руски, пише в. Сега.
Stedelijk Museum Amsterdam определя вече Малевич като "художник, роден в Украйна от полски родители".
Пред руската редакция на BBC от музея отговарят, че преди са причислявали Малевич към руския авангард. От средата на 2022 г. музеят описва Малевич като роден в украинската столица Киев от родители от полски произход, когато градът е бил част от Руската империя.
"Когато се налага, уточняваме, че е работил в Киев, Москва, Ленинград и Витебск", обясняват от музея.
В по-пространните текстове в галерията Малевич е назоваван като украински художник.
В Stedelijk Museum Amsterdam се отказват и от термина "руски авангард".
Вече се използва разширено описание на този период в изкуството. В някои случаи се заменя с "авангардни кръгове в Москва и Санкт Петербург", в други - с "авангардно движение в царска Русия и ранния СССР".
Музеят в Амстердам не е единственият, който след началото на войната преразглежда подхода си при описанието на художници от Руската империя и СССР.
Руските галерии останаха празни, артистите оттеглиха творбите си в знак на протест
Metropolitan Museum of Art в Ню Йорк също е направил ревизия по отношение на Иля Репин, Архип Куинджи и Иван Айвазовски, чиито произведения притежава. Преди те също са били определяни като руски. Сега се посочва етническата им принадлежност и къде са творили. Заради Айвазовски дори е възникнал малък скандал, тъй като е бил етнически арменец, а музеят го определил като украинец.